Deklaracja dostępności
Oświadczenie o dostępności
Wyższa Szkoła Biznesu w Nowym Sączu zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej https://www.wsb-nlu.edu.pl/
Dane teleadresowe
Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University w Nowym Sączu
ul. Grunwaldzka 17, 33-300 Nowy Sącz
tel. +48 18 44 99 100
Data publikacji strony internetowej: 17.10.2000 r,
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 04.12.2024 r,
Wytyczne standardu WCAG 2.2 dla dostępności treści internetowych, są następujące:
Zasada | Wytyczne | Kryterium sukcesu | Poziom |
1 – Postrzegalność | 1.1 – Alternatywa w postaci tekstu | 1.1.1 – Treść nietekstowa | A |
1.2 – Dostępność mediów zmiennych w czasie | 1.2.1 – Tylko audio oraz tylko wideo (nagranie) | A | |
1.2.2 – Napisy rozszerzone (nagranie) | A | ||
1.2.3 – Audiodeskrypcja lub alternatywa dla mediów (nagranie) | A | ||
1.2.4 – Napisy rozszerzone (na żywo) | AA | ||
1.2.5 – Audiodeskrypcja (nagranie) | AA | ||
1.3 – Możliwość adaptacji – Odpowiednia (zrozumiała) prezentacja zawartości | 1.3.1 – Informacje i relacje | A | |
1.3.2 – Zrozumiała kolejność | A | ||
1.3.3 – Właściwości zmysłowe | A | ||
1.3.4 – Orientacja – wyświetlanie treści w układzie poziomym, jak i pionowym | AA | ||
1.3.5 – Określenie prawidłowej wartości | AA | ||
1.4 – Możliwość rozróżnienia – Ułatwienie percepcji treści | 1.4.1 – Użycie koloru | A | |
1.4.2 – Kontrola odtwarzania dźwięku | A | ||
1.4.3 – Kontrast (minimalny) | AA | ||
1.4.4 – Zmiana rozmiaru tekstu | AA | ||
1.4.5 – Tekst w postaci grafiki | AA | ||
1.4.10 – Zawijanie tekstu | AA | ||
1.4.11 – Kontrast dla treści niebędących tekstem | AA | ||
1.4.12 – Odstępy w tekście | AA | ||
1.4.13 – Treści spod kursora lub fokusa | AA | ||
2 – Funkcjonalność | 2.1 – Dostępność z klawiatury | 2.1.1 – Klawiatura | A |
2.1.2 – Brak pułapki na klawiaturę | A | ||
2.1.4 – Jednoliterowe skróty klawiszowe | A | ||
2.2 – Wystarczająca ilość czasu | 2.2.1 – Możliwość dostosowania czasu | A | |
2.2.2 – Wstrzymywanie (pauza), zatrzymywanie, ukrywanie | A | ||
2.3 – Ataki padaczki – Migotanie | 2.3.1 – Trzy błyski lub wartości poniżej progu | A | |
2.4 – Możliwość nawigacji | 2.4.1 – Możliwość pominięcia bloków | A | |
2.4.2 – Tytuły stron | A | ||
2.4.3 – Kolejność fokusu | A | ||
2.4.4 – Cel linku (w kontekście) | A | ||
2.4.5 – Wiele sposobów na zlokalizowanie strony | AA | ||
2.4.6 – Nagłówki i etykiety | AA | ||
2.4.7 – Widoczny fokus | AA | ||
2.4.11 – Fokus niezakryty (minimum) | AA | ||
2.5 – Sposoby wprowadzania danych | 2.5.1 – Gesty punktowe | A | |
2.5.2 – Anulowanie kliknięcia | A | ||
2.5.3 – Etykieta w nazwie | A | ||
2.5.4 – Aktywowanie ruchem | A | ||
2.5.7 – Przeciąganie | AA | ||
2.5.8 – Rozmiar celu | AA | ||
3 – Zrozumiałość | 3.1 – Możliwość odczytania | 3.1.1 – Język strony | A |
3.1.2 – Język części | AA | ||
3.2 – Przewidywalność | 3.2.1 – Po oznaczeniu fokusem | A | |
3.2.2 – Podczas wprowadzania danych | A | ||
3.2.3 – Konsekwentna nawigacja | AA | ||
3.2.4 – Konsekwentna identyfikacja | AA | ||
3.2.6 – Spójna pomoc | A | ||
3.3 – Pomoc przy wprowadzaniu informacji | 3.3.1 – Identyfikacja błędu | A | |
3.3.2 – Etykiety lub instrukcje | A | ||
3.3.3 – Sugestie korekty błędów | AA | ||
3.3.4 – Zapobieganie błędom (kontekst prawny, finansowy, związany z podawaniem danych) | AA | ||
3.3.7 – Ponowne wpisy | A | ||
3.3.8 – Dostępne uwierzytelnianie | AA | ||
4 – Kompatybilność | 4.1 – Kompatybilność | 4.1.2 – Nazwa, rola, wartość | A |
4.1.3 – Komunikaty o stanie | AA |
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
- Część załączonych dokumentów może nie posiadać warstwy tekstowej - są skanami dokumentów.
- Część załączonych plików graficznych nie posiada opisów alternatywnych.
- Część załączonych dokumentów może nie posiadać prawidłowej struktury np. hierarchii nagłówków.
- Część umieszczonych filmów może nie posiadać audiodeskrypcji i transkrypcji.
Spełnione zostały następujące wymagania
- Serwis WWW wyposażony jest w mechanizm, umożliwiający uruchomienie go w trybie wysokiego kontrastu (tzw. wersja dla słabowidzących). Opcja ta może zostać włączona za pomocą myszy (kliknięcie), klawiatury (standardowo poprzez klawisze TAB i ENTER).
- Serwis WWW udostępnia mechanizm trójstopniowego powiększania czcionki każdego elementu serwisu, na każdej stronie.
- Serwis WWW zawiera wyróżnienie wizualne linków. Dodatkowo, za pomocą kolorowej ramki wyróżnione są elementy aktywne, na których zatrzymał się fokus.
- Naciskając klawisz TAB, w pierwszej kolejności wyświetlają się tzw. skip linki, umożliwiające szybkie przejście do treści głównej, menu głównego i dodatkowego, wyszukiwarki, zmiany wielkości tekstów a także uruchomić wersję kontrastową serwisu WWW.
- Tytuły poszczególnych stron serwisu WWW posiadają prawidłową strukturę w postaci odpowiednio przygotowanych nagłówków typu h1, h2, h3 itd, w odpowiedniej kolejności.
- Brak typowego "efektu jąkania". Każdy z linków typu "czytaj dalej", "więcej" itd. posiada ukryty tekst (widoczny jednak dla czytników) z tytułem konkretnej strony czy artykułu, do którego prowadzi. Dzięki temu rozwiązaniu rola linków jest zrozumiała dla użytkowników. Patrz również punkt 12 listy wymagań, które nie zostały spełnione.
- Każdy z pozostałych aktywnych elementów posiada atrybut title wraz z opisem akcji, którą wykonuje.
- Wszystkie elementy aktywne w serwisie są dostępne za pomocą klawiatury.
- Na stronie nie ma pułapki klawiaturowej.
- W serwisie nie ma elementów, które powodują gwałtowne zmiany jasności lub szybko błyskają na czerwono.
- W serwisie nie ma elementów uruchamiających dźwięk, którego nie da się zatrzymać.
- Na stronie nie ma migających lub poruszających się elementów, których nie da się zatrzymać lub ukryć.
- W serwisie nie ma mechanizmu otwierającego nowe okno bez udziału użytkownika.
- Serwis WWW zawiera zarówno mapę serwisu, jak i wyszukiwarkę. Mechanizmy te dostępne są bezpośrednio ze strony głównej.
- Zachowana jest spójność układu i działania pasków menu i innych elementów nawigacyjnych na różnych stronach w serwisie.
- Nawigacja za pomocą klawiatury odbywa się w logicznej kolejności w stosunku do zawartości strony.
- Użytkownik serwisu nie jest zmuszony do rozpoznania koloru podczas korzystania z niego.
- Na stronie nie wykorzystuje się informacji, których zrozumienie opiera się wyłączenie na właściwościach zmysłowych.
- W serwisie WWW nie występują dane tabelaryczne, które prezentowane są w innych niż tabele elementach HTML, ale stylizowanych na tabele.
- Linki mające podobne funkcje są zgrupowane w kodzie HTML.
- Zachowana jest spójność i kolejność linków w całym serwisie.
- Zastosowane opisy w atrybutach alt są odpowiednio zwięzłe, zachowana jest również spójność pomiędzy poszczególnymi opisami w atrybutach alt i title.
- Graficzne elementy czysto dekoracyjne posiadają pusty atrybut alt.
- Wszystkie pola formularzy są poprawnie i jednoznacznie zidentyfikowane. Każdy z nich posiada odpowiednio uzupełniony atrybut title lub label.
- Umiejscowienie etykiet pól formularzy nie pozostawia żadnych wątpliwości, co do tego których pól dotyczą.
- Zmiana odstępów pomiędzy liniami, akapitami, znakami i wyrazami nie powoduje utraty czytelności.
- Na stronie nie ma elementów osadzonych w znacznikach blink, bgsound lub marquee.
- Na stronie nie ma symboli typu ASCII-Art bez zrozumiałej alternatywy.
- Każda strona serwisu WWW ma poprawną deklarację języka.
- Na każdej stronie serwisu WWW jest przynajmniej jeden nagłówek h1.
- W kodzie strony nie ma elementów HTML służących prezentacji takich jak: center, border, align.
- Strony zawierają poprawną deklarację DTD.
- W serwisie nie ma mechanizmu automatycznie odświeżającego stronę bądź też przekierowującego do innego serwisu WWW.
- Znaczniki HTML są użyte zgodnie z ich przeznaczeniem. Do warstwy prezentacyjnej zostały zastosowane arkusze stylów.
- Ramki iframe użyte w serwisie mają atrybut title.
- W miejscach, gdzie skrypt zmienia zawartość nietekstową na stronie, zmieniany jest również tekst alternatywny dla tej zawartości.
- Ramka fokusa podświetlająca dany element nie jest usuwana za pomocą skryptu.
- Elementy generowane dynamicznie, przez skrypty również są dostępne.
Skróty klawiaturowe
Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki, w tym TAB do uruchomienia menu podręcznego na początku każdej podstrony.
Data sporządzenia deklaracji
Oświadczenie sporządzono dnia: 04.12.2024 r. Deklarację sporządzono na podstawie badania przeprowadzonego przez podmiot zewnętrzny: Team Solution, ul. Piłsudskiego 71a, 34-600 Limanowa, NIP: 737-208-68-81.
Badanie dostępności strony zostało wykonane z pomocą następujących narzędzi:
- WAVE web accessibility evaluation tool - Stan na dzień 04.12.2024 r.
https://www.wsb-nlu.edu.pl/ - 0 błędów, 0 błędów kontrastu - The Tingtun Checker - Stan na dzień 04.12.2024 r.
https://www.wsb-nlu.edu.pl/ - Strona spełnia wymogi dostępności w: 100% - Ministerstwo Cyfryzacji - Stan na dzień 04.12.2024 r.
Lista kontrolna do weryfikacji dostępności cyfrowej stron www
https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/jak-zbadac-czy-strona-www-jest-dostepna-cyfrowo
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Sławomir Piętka, spietka@wsb-nlu.edu.pl Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu +48 18 44 99 112. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Informacje na temat procedury
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna – budynek przy ulicy Grunwaldzkiej 17
Opis dostępności wejścia do budynków i przechodzenia przez obszary kontroli oraz dostępności korytarzy, schodów i windy. Informacje o miejscu i sposobie korzystania z miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych.
- Na teren Uczelni można wjechać głównym wjazdem od strony ulicy Grunwaldzkiej w Nowym Sączu. – Budynek C, oraz wjazdem od ulicy Zielonej.
- W pobliżu uczelni znajdują się przystanki autobusowe.
- Po dojechaniu na teren uczelni po prawej stronie znajduje się wejście główne.
- Parking znajduje się po lewej stronie – z wyznaczonymi miejscami parkingowymi dla osób z niepełnosprawnościami.
- Miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami znajdują się po prawej stronie budynku – należy objechać pierwszy budynek z prawej strony i na końcu drogi wjazdowej znajdują się miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Miejsca postojowe znajdują się w odległości do 20 metrów od wejścia bocznego, na poziomie parteru.
- Wejście prowadzi przez drzwi o szerokości min. 90 cm. Na wprost wejścia znajduje się winda osobowa, która umożliwia komunikację między piętrami. Winda nie jest wyposażona w system głosowy.
- Szerokość korytarzy umożliwiają swobodne poruszanie się osobom o ograniczeniach ruchowych, poruszających się na wózkach.
- Korytarz koloru białego, drzwi do pomieszczeń wyraźnie oznakowane.
- Sale wykładowe umożliwiają swobodne uczestnictwo osobom z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w zajęciach.
- Osoby poruszające się na wózkach mogą dostać się do auli na parterze bocznym wejściem, poprzez drzwi o szerokości min, 90 cm.
- W budynku brak toalet dla osób z niepełnosprawnościami, które posiadają odpowiednią infrastrukturę i przestrzeń manewrową.
- W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille'a i oznaczeń w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Na terenie budynku (parter) znajdują się oznaczenia poszczególnych pięter i pokoi oraz ciągów komunikacyjnych.
- Brak pętli indukcyjnych i systemów wspomagających słyszenie.
Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach.
Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Dostępność architektoniczna - Dom studenta przy ulicy Grunwaldzkiej 17a
Opis dostępności wejścia do budynków i przechodzenia przez obszary kontroli oraz dostępności korytarzy, schodów i windy. Informacje o miejscu i sposobie korzystania z miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych.
- Na terenie Uczelni znajduje się dom studenta.
- Wejście do obiektu prowadzi przez drzwi o szerokości min 90 cm. – przez przeciwpożarowe drzwi, które wymagają znacznej siły, aby je otworzyć.
- Po wejściu do holu głównego jest recepcja. Lada recepcyjna jest wyposażona w obniżenie blatu, które umożliwia obsługę osób poruszających się na wózku.
- Teren domu akademickiego jest pozbawiony poziomych i pionowych barier, brak progów.
- Jest zapewniony dostęp do windy, która jest wyposażona w system głosowy i przyciski manualne oznaczone w alfabecie Brailla.
- Pomiędzy korytarzami umieszczone są drzwi przeciwpożarowe, które wymagają znacznej siły, aby je otworzyć.
- W budynku wszystkie przejścia są przeszklone, nie oznakowane kolorami kontrastowymi i utrudniające osobom z niedowidzącym zidentyfikowanie drzwi.
- Toalety dla osób z niepełnosprawnościami posiadają poręcze, niemniej nie posiadają odpowiednio dużego pola manewrowego – brak przestrzeni manewrowej o wymiarach min. 150X150 cm.
- Infrastruktura i pokoje w domu akademickim pozwalają na korzystanie osobom o ograniczonej mobilności ruchowej.
- W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille'a i oznaczeń w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Na terenie budynku (parter) znajdują się oznaczenia poszczególnych pięter i pokoi oraz ciągów komunikacyjnych.
- Brak pętli indukcyjnych i systemów wspomagających słyszenie Na terenie obiektu istnieje możliwość wejścia z psem asystującym natomiast brak odpowiednich oznaczeń.
Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach.
Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.