Kompetencje przyszłości - jakich umiejętności szukają pracodawcy?


Mawia się, że sami tworzymy swoją przyszłość. Postępujące zmiany technologiczne sprawiają, że dziś mamy najlepszy moment na rynku pracy dla osób, które mają właściwe kompetencje lub wykształcenie w zakresie nowych technologii. Już teraz światowe instytucje badawcze, jak choćby Institute for the Future wyznaczyły, jakie kompetencje będą pożądane przez pracodawców w przyszłości. I mowa tutaj o… 2030 roku!

Kompetencje przyszłości - co to takiego?

Kompetencje przyszłości to konkretne umiejętności, które umożliwiają nam podejmowanie decyzji oraz wykonywanie zadań w środowisku pracy. Przewidywania na rynku pracy pozwalają młodym ludziom odpowiednio wcześniej wybrać, np. swoją drogę kształcenia. Na WSB-NLU dopasowujemy programy nauczania, a także specjalności właśnie do potrzeb zmieniającego się rynku pracy!

Analizy dokonywane m.in. przez Światowe Forum Ekonomiczne czy IFTF są wykonywane cyklicznie. Pozwala to na stałe prognozowanie kluczowych kompetencji, tak docenianych przez pracodawców.

Rozwój technologiczny i jego wpływ na kompetencje przyszłości

Ciągły rozwój technologii cyfrowej doprowadził nie tylko do powstania nowych zawodów, ale także do zaniknięcia niektórych istniejących już ścieżek kariery. W nadchodzących latach rozwój takich technologii jak big data, działania w chmurze, komputeryzacja, internet rzeczy, robotyka, sztuczna inteligencja i komunikacja immersyjna prawdopodobnie będą miały znaczący wpływ na świat pracy i zatrudnienia oraz wywołają daleko idące zmiany.

Jakie kompetencje będą cenione do 2030 r.?

Już dziś liczy się, że do tego roku w Europie pracownicy będą przeznaczać w pracy aż 40% czasu więcej na czynności, które wykorzystują umiejętności techniczne oraz cyfrowe. Popyt na umiejętności programistyczne (zwłaszcza te zaawansowane), UX, wiedzę informatyczną wzrośnie niebawem nawet o 90%!

Kompetencje przyszłości - co będzie cenione na rynku pracy w 2030 r.?

Kwestie programistyczne, kompetencje techniczne - to nie jedyne, co będzie się liczyć w przyszłości. Już dziś specjaliści zapowiadają, że potrzebni będą specjaliści posiadający szeroko rozwinięte kompetencje społeczne, w tym wyższe kompetencje poznawcze. Prawdopodobnie znacząco wzrośnie popyt na specjalistów posiadających umiejętności takie jak:
  • zarządzanie ludźmi - umiejętność motywowania, rozwijania oraz kierowania jednostkami w pracy,
  • umiejętności negocjacyjnej oraz mediatorskie,
  • zdolność do przekonywania ludzi do zmiany,
  • inteligencja emocjonalna, która pozwala zarządzać emocjami własnymi oraz innych,
  • elastyczność poznawcza,
  • umiejętność rozwiązywania nawet najbardziej złożonych problemów (w tym wychodzenie z sytuacji kryzysowych),
  • krytyczne myślenie (pod postacią wykorzystywania logiki, odnajdywania słabych i mocnych stron jednostek),
  • kreatywność.

Jak wybrać studia, które pozwolą poszerzyć horyzonty?

Studia to znakomity sposób, by zyskać wiedzę, odpowiednie kompetencje oraz poszerzyć swoje horyzonty. Trafnie wybrany kierunek pozwala np. zdobyć umiejętności wykorzystywania programów i narzędzi cyfrowych. Jednak to nie wszystkie kompetencje przyszłości, które można osiągnąć podczas edukacji.

Przyszli pracodawcy doceniają absolwentów, którzy potrafią logicznie rozumować, wiedzą jak współpracować z innymi oraz, w jaki sposób skutecznie zarządzać zasobami ludzkimi. Tego można się nauczyć właśnie na studiach w WSB-NLU, gdzie stawiamy w pierwszej kolejności na praktyczne przygotowanie do zawodu.

Dodano: 25-03-2021
Stopka