Zapraszamy do składania aplikacji na semestr zimowy 2024/2025.

PROCES REKRUTACJI

Cechy dobrego PRowca. Czy praca w PR jest odpowiednia dla Ciebie?

Oceń ten wpis:
(0.0)

Praca PRowca, wbrew wszelkim pozorom, wcale nie jest łatwa. Polega na kreowaniu wizerunku firmy (lub osoby) oraz zapewnieniu dobrej komunikacji z otoczeniem. Tylko osoba posiadająca szereg odpowiednich cech poradzi sobie na tej pozycji. Co powinno wyróżniać dobrego PRowca oraz skąd wiedzieć, czy praca w PR jest dla Ciebie?

PR - czym dokładnie jest public relations?

PR - co to znaczy? Public relations to stale poszerzająca swój zakres dziedzina. Najczęściej kojarzy się z wizerunkiem firmy lub organizacji. Public relations to nieustannie rozwijająca się i szeroko pojęta dziedzina, która obejmuje przede wszystkim działania wiążące się z kreowaniem wizerunku i budowaniem więzi z przedsiębiorstwem bądź samą marką. Jednoznaczne zdefiniowanie tej dziedziny od prawie 100 lat przysparza problemy wielu próbującym ją jednoznacznie określić. Wszystko poprzez to, że dobry PR koncentruje się na kilku sposobach komunikacji. Na public relations składa się suma media relations – czyli relacji z mediami oraz community relations – relacji ze środowiskiem przedsiębiorstwa: zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym.

Dobry PR to także przewidywanie, analizowanie oraz interpretowanie reakcji opinii publicznej. Osoba nazywana PRowcem bada, jakie reakcje wywoła konkretna akcja. Na podstawie wyciągniętych wniosków, planuje działania. Doradza firmie, jak komunikować się ze światem oraz jakie działania przyniosą oczekiwane rezultaty. Innymi słowy, cele public relations to zadbanie o dobry wizerunek firmy bądź osoby. Jest to o tyle istotne, że wizerunek to rzecz bardzo krucha. Musi być spójny oraz budzić zaufanie. Szczególnie personal PR, polegający na budowaniu wizerunku konkretnej osoby, może być wyzwaniem. Aby osiągnąć cel, stosuje się narzędzia public relations. Zbudują one wizerunek oraz zwiększą rozpoznawalność.

Jakich narzędzi używa się w komunikacji z potencjalnymi klientami?

W pracy PRowca niezbędne są różnego typu narzędzia. Co sprawdzi się przy komunikacji z klientami?

  • Media relations - polega na utrzymaniu dobrych relacji z mediami
  • Influencer marketing - jest to współpraca z osobami działającymi w Internecie
  • Expert positioning - to umiejętność wykorzystania potencjału eksperta
  • Crisis managment - polega na radzeniu sobie ze wszelkiego rodzaju sytuacjami kryzysowymi

Odpowiednie zastosowanie i dobranie narzędzi PR może znacznie przyczynić się od odniesienia przez firmę sukcesu. Public relations nie dotyczy oczywiście tylko handlu. Korzystać z usług specjalisty może także polityk, który chce jak najlepiej zaprezentować się podczas kampanii i wzbudzić zaufanie wśród społeczeństwa.

Public relations a działania wizerunkowe

Jako jedno z działań public relations wyznacza się zadania nakierowane na wizerunek. Wśród nich wyróżnić można:

  • kreowanie reputacji firmy, w tym ochrona wizerunku, jego poprawa, sprawienie by firma posiada wizerunek wiarygodny dla otoczenia;
  • stworzenie właściwego systemu identyfikacji wizualnej, czyli sprawienie, aby firma stała się rozpoznawalna;
  • podejmowanie działań sponsorskich;
  • uczestnictwo w akcjach organizowanych przez organizacje społeczne bądź udział w akcjach charytatywnych;
  • dbanie o wizerunek przedsiębiorstwa w sytuacjach kryzysowych.

Public relations a e-PR

Główny cel e-PR jest identyczny, jak cele i założenia „tradycyjnego” public relations. Oba działania prowadzą do rozpowszechniania informacji o firmie, wpłynięcia na opinię konsumentów, a także na wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy. Jako że e-PR to jeden z elementów public relations posiada on swoje elementy, które można wykorzystać podczas określonych działań związanych z firmą. E-PR wpływa na działania marki w internecie, zarówno na pozycjonowanie strony, kreowanie ruchu w obrębie danego przedsiębiorstwa, ale także na obecność firmy w serwisach informacyjnych, branżowych bądź społecznościowych.

PR - czy to zawód dla Ciebie?

Zastanawiając się, czy dobrym pomysłem jest rozpoczęcie kariery w public relations, należy przeanalizować swoje cechy charakteru. Przede wszystkim, dobry PRowiec musi mieć świetnie rozwinięte umiejętności interpersonalne. Osoba pracująca w tym zawodzie powinna być bardzo komunikatywna, a także wypowiadać się z wielką swobodą oraz z łatwością nawiązywać kontakty. Przyda się również zdolność przewidywania oraz dobra intuicja. Specjalista public relations musi też koniecznie cechować się kreatywnością. Jego myślenie nie może być szablonowe, ponieważ praca PRowca wymaga pomysłowości. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre z tych cech można wypracować. Dlatego jeśli nie masz jednej czy dwóch z nich, nie przejmuj się - praca w PR może być wciąż Twoją pracą marzeń. Pomóc w tym może WSB-NLU w Nowym Sączu. Jeśli czujesz, że byłbyś dobrym PRowcem, jednak brak Ci potrzebnych umiejętności, warto skorzystać ze studiów podyplomowych, które poszerzą kompetencje oraz zwiększą szansę na pracę w zawodzie.


Co jeszcze powinno wyróżniać osobę chcącą zostać PRowcem? Jak w większości zawodów, przydadzą się mocne nerwy, a także zorganizowanie. Praca w public relations to praca umysłowa. Należy myśleć analitycznie oraz umieć zaplanować zarówno potencjalne działania firmy, jak i swoją własną pracę nad działaniami PR.

Kto nie sprawdzi się jako specjalista PR?

Praca w public relations nie będzie odpowiadać osobie impulsywnej. Okazywanie emocji nie jest rzeczą pożądaną w tym zawodzie. Myślenie przyszłego PRowca musi być analityczne oraz logiczne. Impulsywność absolutnie nie wchodzi w grę. Rozmowy z mediami wymagają perswazji, wysokiej kultury osobistej, a także przystosowania się do rozmówcy. Dzięki temu można odnieść sukces zawodowy. Pracę w PR powinny też odpuścić sobie osoby bardzo zamknięte w sobie, które nie potrafią porzucić tej cechy na czas pracy. W tym zawodzie trzeba być wyrazistą, charyzmatyczną osobowością, która przedstawi firmę w jak najlepszy sposób. Przyda się miły sposób bycia, lecz także nieustępliwość. Trzeba też pamiętać, że często może nie być czasu na dogłębne przemyślenie danego działania - zdarza się, że decyzje muszą zostać podjęte bardzo szybko. PRowca posiadającego wszystkie dobre cechy ciężko jest znaleźć. Nad swoim charakterem oraz umiejętnościami można jednak pracować.

Dołącz do nas!
Dołącz do nas! Zapisz się online.

Nie zwlekaj! Zapisz się na studia online tylko w 3 minuty!

Zadzwoń do nas:

+48 18 44 99 100

lub podaj nam swój numer telefonu, a skontaktujemy się z Tobą w dogodnym dla Ciebie momencie.

Wybierz dogodną porę:

Wyślij formularz, a zadzwonimy do Ciebie!
Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z polityką prywatności i klauzulą informacyjną RODO.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z polityką prywatności i klauzulą informacyjną RODO.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.