Efektywne zarządzanie projektami - co warto wiedzieć?
W wielu nowoczesnych przedsiębiorstwach kierownicy projektów to kluczowe postacie w całej firmie. To osoby, które muszą skutecznie koordynować przedsięwzięcia o różnej wielkości i złożoności. Po co? Aby poprawić rentowność działań firmy i zwiększyć jej wpływy na rynku. Zdolność dobrego zarządzania projektami jest ważna nie tylko w pracy zawodowej, ale także w już na etapie życia studenckiego.
Dlaczego zarządzanie projektami jest istotne? Co trzeba o nim wiedzieć?
Osoby zarządzające projektami często stają przed trudnym wyzwaniem nadzorowania wielu przedsięwzięć na raz. Często też cele tych projektów się nie pokrywają. Jeśli Ty także masz predyspozycje do wielozadaniowości, jesteś dobrym liderem i lubisz pracę w zespole, z pewnością dobrze znajdziesz się w skórze kierownika projektów.
Oferta edukacyjna Wyższej Szkoły Biznesu – National Louis University w Nowym Sączu przygotowała ciekawą propozycję, która pomoże Ci rozwinąć skrzydła w tej ścieżce kariery. Wybierając specjalność Zarządzanie projektami na studiach magisterskich WSB-NLU, nauczysz się wszystkich tajników skutecznego project managementu. Dodatkowo zdobędziesz bogatą wiedzę z tego zakresu, zarówno w formie teoretycznej, jak i praktycznej.
5 sprawdzonych porad, aby odpowiednio zarządzać projektami
Zarządzanie projektami to przede wszystkim sprawne radzenie sobie z różnorodnymi wyzwaniami oraz dobór odpowiednich działań. To najlepszy sposób aby zapewnić, że wszystkie założenia projektu zostaną osiągnięte w najbardziej efektywny sposób. Jak tego dokonać? Poniższe pięć rad będzie w tym bardzo pomocne.
1. Stwórz dobry plan projektu
Pierwszy krok w zarządzaniu projektami jest zawsze taki sam – projekt musi zostać zaplanowany. Bez tego po prostu nie da się pracować! Jako odpowiedzialny kierownik projektu, musisz włożyć wiele uwagi w stworzenie planu, który będzie Ci towarzyszył przez cały okres jego realizacji. Co należy wziąć pod uwagę w tym kroku?
● Zwróć uwagę na efektywne planowanie wykorzystania zasobów - czyli zarówno kapitału ludzkiego, jak i dostępnych sprzętów czy możliwości, które są niezbędne do wykonania danego zadania.
● Rozdziel obowiązki i utwórz kamienie milowe w postępach prac i dokładnie je opisz. Dzięki temu każdy członek grupy projektowej będzie mieć wytyczone zadanie. Jeśli rozdysponujesz obowiązki na pierwszym etapie współpracy, ludzie należący do Twojego teamu poczują się bardziej odpowiedzialni za zadania, które mają dowieźć. Nie będzie więc prześcigania się w tym, kto zawiódł, z czyjej winy coś nie wyszło, lub kto zasługuje na największą pochwałę. Dzięki takiemu podejściu każdy członek zespołu będzie odpowiedzialny za swój “kawałek tortu”.
● Oblicz całkowite koszty i odnieś tą informację do czasu, w którym projekt ma być zrealizowany. Dzięki temu sprawdzisz tzw. rentowność projektu. Dowiesz się, ile powinien trwać całościowo, jakie etapy mają być zrealizowane w pierwszej kolejności, a które wymagają większego rozłożenia w czasie.
● Zadbaj o dobrą koordynację poszczególnych podprojektów, nie zawsze wszystko da się zrobić na raz.
Stabilność planu projektu jest ważna nie tylko jako podstawa do dobrego zarządzania projektem, ważna jest również jego elastyczność. Szybko reaguj na wszelkie zmiany i planuj z uwzględnieniem buforów czasowych, tak aby ukończenie projektu nie zostało zagrożone.
2. Nie ma projektu bez zespołu
Bez swojego zespołu, Ty jako kierownik projektu jesteś pozbawiony wszelkich możliwości działania. Dobór odpowiednich ludzi już na początkowym etapie wszystkich prac jest niezwykle istotny. Koniecznie weź pod uwagę wymagane know-how do realizacji projektu i umiejętności indywidualne.
Kluczowa jest również motywacja całego zespołu w trakcie całego czasu trwania projektu. Komunikacja i jasność informacji w znacznym stopniu przyczyniają się do poprawienia motywacji. Dlatego tak ważne jest, aby już od samego początku zaangażować w projekt cały zespół i dać każdwmu klarowne zadania.
3.Komunikacja w zespole jest wszystkim - bez tego nie ma szansy na sukces
Podstawą odpowiedniej pracy całego zespołu jest komunikacja. Dbaj o to, w jaki sposób rozmawiają ze sobie członkowie poszczególnych zespołów. Wykorzystuj w pracy ogólnodostępne narzędzia komunikacyjne takie, jak Trello, Slack, Asana czy darmowy Google Hangout. Służą one m.in. do rozdysponowywania zadań, ale też rozmów między członkami teamu. Możesz też pracować, np. w oparciu o Scrum - metodę zarządzania zwinnego. Dzięki niej będziesz mieć regularny kontakt z członkami zespołu, będziesz pracować w oparciu o określoną metodologię, która sprawdzą się w wielu przypadkach, m.in. przy projektach IT.
W pracy projektowej ważnym aspektem jest nie tylko komunikacja wewnątrz zespołu. Dbaj o regularne informowanie zleceniodawcy o aktualnym statusie projektu oraz szczerze i otwarcie informuj o wszelkich trudnościach. Im wcześniej je przedyskutujecie, tym łatwiej będzie można rozwiązać ewentualny problem. Organizuj regularne spotkania koordynacyjne i zawsze dobrze się do nich przygotowuj. Przedstaw aktualny stan projektu i upewnij się, że wszystkie ważne kwestie zostaną poruszone.
4. Bądź na bieżąco
Zarządzanie projektem nie oznacza, że odpowiedzialność za niego zmusza Cię do wykonywania całej pracy samodzielnie, ale musisz zawsze mieć oko na postęp prac swojego zespołu i na to, czy plan projektowy jest przestrzegany. Jako osoba, która koordynuje cały projekt wymagaj regularnych raportów. Zawsze pilnuj czasu realizacji i kosztów oraz analizuj postępy działań podczas regularnych spotkań.
Tutaj znowu sprawdzi się działanie w oparciu o metodologie zwinne, jak Scrum. Metoda ta opiera się na dostarczaniu produktu (którym może być oprogramowanie, ale też kampania marketingowa, videoreklama czy dowolna inna kwestia) w małych przyrostach, co powoduje, że w dowolnym momencie wiemy gdzie jesteśmy i mamy działającą wersję produktu.
5. Dokumentacja, wyciąganie wniosków i kontrola
Istnieje jedna rzecz, którą zawsze wyciągniesz z każdego projektu, niezależnie od tego, czy okazał się on sukcesem, czy wręcz przeciwnie – zdobywasz doświadczenie. W trakcie realizacji Twoich działań zapisuj, co poszło dobrze, a co sprawiało problemy. Regularnie notuj swoje przemyślenia, ponieważ pod koniec projektu wszystkie napotkane przeciwności rzadko zostają w głowie.
Zapraszamy także do zapoznania się z naszym podcastem dot. 5 sposobów na efektywniejszą naukę: https://tiny.pl/9xckc