Osoba wysoko wrażliwa (WWO) – jak ją rozpoznać i wspierać?

Oceń ten wpis:
(0.0)

Współczesne środowisko pracy stawia szereg wyzwań – wysokie tempo, presja, konkurencja, multitasking, wymagania. To z kolei rodzi potrzebę bardziej zróżnicowanego podejścia do zarządzania zespołem, by uwzględnić potrzeby różnych osób w reakcji na wspomniane wyzwania. Wśród pracowników na różnych szczeblach coraz częściej spotykamy osoby wysoko wrażliwe (WWO; lub HSP – Highly Sensitive Person). Kim jest osoba wysoko wrażliwa i jak ją wspierać w środowisku zawodowym?

Wysoka wrażliwość – cecha, nie diagnoza

Na początek warto zaznaczyć, że wysoka wrażliwość nie jest zaburzeniem ani problemem psychologicznym. To cecha temperamentu, która według badań występuje u ok. 15-20% populacji. Co oznacza wysoka wrażliwość? To przede wszystkim głębsze przetwarzanie bodźców, co łączy się z intensywniejszymi reakcjami emocjonalnymi, silniejszą percepcją subtelnych sygnałów z otoczenia, a często także większą empatią.

Osoba wysoko wrażliwa może mieć wyjątkowe zdolności analityczne, kreatywność, lojalność czy intuicję. Równocześnie jednak może szybciej się męczyć, silniej przeżywać stres i potrzebować więcej przestrzeni do regeneracji. W środowisku biznesowym ma to zatem dobre i złe strony – przy odpowiednim wsparciu wysoka wrażliwość może stać się ogromnym atutem, ale bez niego może realnie przeszkadzać w codziennej pracy. Istotnym warunkiem jest tutaj zatem zrozumienie specyfiki funkcjonowania WWO i stworzenie sprzyjających warunków.

Jak rozpoznać osobę wysoko wrażliwą w zespole?

Osoby wysoko wrażliwe można rozpoznać po pewnych typowych zachowaniach i reakcjach. Oto kilka przykładów:

  • silna reakcja na bodźce z otoczenia – hałas, intensywne światło czy natłok informacji mogą powodować szybkie zmęczenie lub rozdrażnienie;
  • głęboka refleksyjność – WWO analizują różne tematy bardzo dokładnie, często z różnych perspektyw;
  • wysoka empatia i wyczulenie na emocje innych – wysoka zdolność „czytania” nastrojów w zespole;
  • unikanie konfrontacji i agresywnych środowisk;
  • perfekcjonizm i wysokie wymagania wobec siebie.

Warto jednak pamiętać, że nie każda osoba o takich cechach musi być WWO – i odwrotnie. Najlepszym narzędziem rozpoznania jest uważność i otwarta komunikacja.

Dlaczego WWO są cennym zasobem w firmie?

Przez lata wysoka wrażliwość była w środowisku biznesowym niedoceniana lub wręcz ignorowana. Osoby, które unikały głośnych spotkań, nie zabierały głosu w dużych grupach czy potrzebowały więcej czasu na analizę problemów, często były oceniane jako „nieśmiałe”, „mało przebojowe” czy „niedostatecznie zaangażowane”. Teraz jednak jest inaczej – w biznesie coraz częściej uważa się, że WWO mogą wnieść do zespołu unikalny rodzaj inteligencji emocjonalnej, głębi i wrażliwości na niuanse. Takie osoby dają możliwość wychwycenia subtelnych sygnałów ryzyka czy dostrzegania napięcia w zespole, zanim przerodzi się w konflikt.

Wysoka wrażliwość ma także korzystny wpływ na budowanie trwałych relacji z klientami. To często również źródło etycznej perspektywy w decyzjach biznesowych. W czasach, gdy firmy coraz częściej stawiają na zrównoważony rozwój, dobrostan pracowników i pielęgnowanie wartości społecznych, WWO stają się zatem nieocenioną częścią organizacji.

Jak wspierać WWO w środowisku zawodowym?

Osoby wysoko wrażliwe mogą bez problemów spełniać się w zawodzie, o ile zapewni się im odpowiednie warunki. Przede wszystkim należy zadbać o zapewnienie możliwości pracy w spokojnym otoczeniu (nawet zdalnie lub hybrydowo). Otwarte biura, głośne rozmowy i ciągłe powiadomienia mogą wyczerpywać osoby wysoko wrażliwe – dlatego potrzebna będzie odpowiednia przestrzeń pracy, a w biurze np. strefy ciszy lub elastyczne godziny.

Należy też unikać nagłych, stresujących sytuacji. WWO funkcjonują lepiej, gdy mają czas na przygotowanie się do wyzwań. Jeśli np. planujesz ważną prezentację, zmiany w projekcie czy spotkanie z klientem, warto dać znać wcześniej, by uniknąć nadmiernego stresu wynikającego z zaskoczenia i pośpiechu.

Ponadto warto wiedzieć, że osoby wysoko wrażliwe często mają też wysoką potrzebę uznania – mowa jednak nie o głośnym poklasku, a o zauważeniu pracy „w tle” i konstruktywnej informacji zwrotnej. Oprócz tego należy zadbać, by zespół był miejscem, w którym można szczerze i otwarcie mówić o swoich potrzebach. Poza tym priorytetem jest elastyczność – zwłaszcza w kwestii godzin pracy, co może znacząco zwiększyć produktywność i komfort psychiczny.

Osoby wysoko wrażliwe a zarządzanie

Wysoka wrażliwość to temat, która pojawia się coraz częściej, w różnych kontekstach – w obszarze psychologii biznesu, zarządzania czy przywództwa. Z tego względu jest to też ważny element programów nauczania na WSB-NLU. Budujemy naszą ofertę tak, by uwzględnić realne potrzeby stale zmieniającego się rynku pracy. Nasze programy na kierunkach zarządzania i psychologii uwzględniają tematykę inteligencji emocjonalnej i pracy z różnorodnością psychologiczną zespołów.

Takie zdolności są kluczowe dla przyszłych menedżerów i liderów, którzy muszą umieć wspierać osoby o różnych temperamentach. Co więcej, sama osoba wysoko wrażliwa również może być świetnym liderem – szczególnie ważne jest tutaj jednak odpowiednie podejście do swojego rozwoju. Podstawą jest zdobycie wiedzy na temat funkcjonowania WWO w środowisku biznesowym, które samo w sobie stawia wiele unikatowych wyzwań.

Specjalności z artykułu

Studenci psychologii klinicznej (specjalności studiów psychologicznych) opanowują teoretyczną i praktyczną wiedzę umożliwiającą przeprowadzanie badań diagnostycznych oraz formułowanie opinii potrzebnych do celów leczniczych, terapeutycznych czy orzeczniczych.

Dołącz do nas!
Dołącz do nas! Zapisz się online.

Nie zwlekaj! Zapisz się na studia online tylko w 3 minuty!

Zapisz się do newslettera

Dołącz do rodziny WSB-NLU i bądź na bieżąco!
Zapisz mnie
Zamknij okno