

Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis University w Nowym Sączu współtworzyła ogólnopolski raport „Cyfrowa transformacja w szkolnictwie wyższym”, przygotowany przez Radę ds. EdTech Konfederacji Lewiatan. To jedno z najważniejszych opracowań dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w polskim szkolnictwie wyższym. Dokument powstał we współpracy z przedstawicielami uczelni, ekspertami technologicznymi oraz praktykami edukacyjnymi i stanowi solidną bazę wiedzy o realnych wyzwaniach, możliwościach oraz skutkach wdrażania AI w sektorze akademickim.
WSB-NLU nie tylko współtworzyło publikację, lecz także zostało wyróżnione w niej jako Uczelnia, która od lat prowadzi spójną i skuteczną transformację cyfrową. Przedstawione zostały konkretne działania uczelni, wdrożone technologie oraz rozwiązania organizacyjne, które sprawiają, że WSB-NLU jest dziś jedną z najbardziej zaawansowanych cyfrowo instytucji akademickich w Polsce.
W centrum tego podejścia znajduje się autorski system Cloud Academy® — zintegrowane środowisko zarządzania uczelnią, które od 2015 roku jest systematycznie rozwijane i wzbogacane o funkcje oparte na algorytmach sztucznej inteligencji. CloudA wspiera nie tylko proces dydaktyczny, ale również administrację, komunikację i zarządzanie informacją. Dzięki temu możliwe jest elastyczne planowanie zajęć, szybka wymiana informacji, a także automatyzacja zadań, które wcześniej wymagały ręcznego zaangażowania wielu osób.
W raporcie opisano szereg konkretnych zastosowań AI w WSB-NLU:
- wirtualna asysta dla studentów,
- automatyczne generowanie zestawów pytań testowych,
- system wsparcia oceny prac i zadań, kreator treści dydaktycznych,
- wykrywanie powtórzeń i nadużyć w pracach,
- generowanie odpowiedzi administracyjnych,
- walidacja decyzji pod kątem zgodności z przepisami.
Każde z tych rozwiązań realnie funkcjonuje w strukturze uczelni i zostało dostosowane do jej potrzeb oraz skali działania.
Współautorami raportu są eksperci Instytutu Badań i Komercjalizacji WSB-NLU – mgr Artur Kornatka i mgr Bartosz Stępień – którzy wnieśli do opracowania wiedzę wynikającą z praktycznych doświadczeń związanych z projektowaniem i rozwijaniem rozwiązań AI w edukacji. Dzięki ich zaangażowaniu raport nie ogranicza się do teoretycznych analiz, lecz zawiera konkretne przykłady rozwiązań wdrożonych z powodzeniem w środowisku uczelni niepublicznej.
Raport Konfederacji Lewiatan wskazuje wyraźnie, że wdrażanie sztucznej inteligencji w edukacji nie jest już kwestią przyszłości, lecz dzieje się tu i teraz – i może przebiegać z sukcesem, jeśli towarzyszy mu przemyślana strategia, gotowość kadry i infrastruktura technologiczna. WSB-NLU jest przykładem instytucji, która potrafiła zbudować ten proces od podstaw i obecnie może dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi szkołami wyższymi.
Publikacja to również istotny głos w dyskusji o tym, jak odpowiedzialnie i efektywnie korzystać z nowych technologii w procesie kształcenia. Zebrane w raporcie dane, opinie ekspertów oraz wnioski z wdrożeń tworzą solidną bazę wiedzy nie tylko dla uczelni, ale też dla decydentów publicznych i przedstawicieli sektora EdTech.
Pełna treść raportu dostępna jest do pobrania tutaj:
👉 Cyfrowa transformacja w szkolnictwie wyższym – raport PDF
Więcej informacji o inicjatywie można znaleźć na stronie Konfederacji Lewiatan:
🔗 Sztuczna inteligencja zmienia polskie uczelnie
WSB-NLU od lat konsekwentnie inwestuje w rozwój kompetencji cyfrowych, narzędzi technologicznych oraz innowacyjnych metod kształcenia. Współtworząc raport Lewiatana, po raz kolejny potwierdzamy nasze zaangażowanie w budowanie nowoczesnego, skutecznego i dostępnego szkolnictwa wyższego – opartego na danych, technologii i realnych potrzebach społeczności akademickiej.
Nie zwlekaj! Zapisz się na studia online tylko w 3 minuty!



