Ostatnie dni rekrutacji! Zapisz się już dziś i zajmij swoje miejsce.

Aplikuj
Kompetencje miękkie i twarde

Umiejętności interpersonalne, czyli kompetencje miękkie i twarde. Czym są i jak je rozwijać?

Oceń ten wpis:
(0.0)

Pracodawcy zwracają uwagę przede wszystkim na kompetencje twarde, ale też miękkie u swoich potencjalnych pracowników. Zaobserwować to można, chociażby przeglądając oferty pracy na popularnych portalach ogłoszeniowych. W dzisiejszym dynamicznym świecie pracy posiadanie zarówno kompetencji twardych, jak i miękkich staje się kluczowym czynnikiem zawodowego sukcesu. W tym artykule przyjrzymy się bliżej kompetencjom miękkim i twardym, zdefiniujemy te pojęcia i zbadamy ich znaczenie w kontekście pracy. A już na samym początku trzeba podkreślić, że zrozumienie i rozwinięcie zarówno kompetencji twardych, jak i miękkich jest niezwykle istotne, ponieważ oba te rodzaje umiejętności współgrają ze sobą i wzajemnie się uzupełniają.

Z tego artykułu:

 

  • Dowiesz się, jakie są rodzaje kompetencji
  • Dowiesz się, co to są kompetencje miękkie i twarde
  • Poznasz przykłady kompetencji miękkich i twardych oraz sposoby rozwijania tych kompetencji
  • Dowiesz się, do czego mogą się przydać kompetencje miękkie
  • Poznasz wpływ kompetencji miękkich i twardych na pracę

Kompetencje twarde – czym są?

Jako pierwsze weźmy kompetencje twarde. Pod pojęciem tym kryją się wszelkie mierzalne wartości, jakimi może pochwalić się dana osoba. Kompetencje twarde można nabyć na wiele różnych sposobów, przede wszystkim podczas edukacji w szkole podstawowej i średniej i na studiach, ale też w trakcie kursów, szkoleń i praktyk.

W praktyce kompetencjami twardymi określa się specjalistyczną i merytoryczną z danego obszaru wiedzę, a także umiejętności praktyczne przydające się do świadczenia pracy w danym zakresie. Oto kilka przykładów kompetencji twardych:

  • umiejętności techniczne – dotyczą specjalistycznej wiedzy i umiejętności związanych z daną dziedziną technologiczną, np. programowanie, obsługa urządzeń, tworzenie stron internetowych, projektowanie graficzne, inżynieria mechaniczna itp.;
  • znajomość języków obcych – znajomość języków obcych jest niezwykle cenna. Umożliwia komunikację i współpracę z ludźmi z różnych kultur i otwiera drzwi do międzynarodowej kariery;
  • umiejętności matematyczne – umiejętność rozwiązywania problemów matematycznych, statystycznych czy analitycznych przydaje się w wielu branżach takich jak finanse, inżynieria czy analiza danych;
  • specjalistyczne umiejętności branżowe – w zależności od konkretnej branży mogą istnieć specjalistyczne umiejętności wymagane do wykonywania konkretnych zadań. Przykładem tutaj może być znajomość przepisów prawa, umiejętność obsługi specjalistycznego sprzętu, nauka technik medycznych czy umiejętność pisania kodów (programowanie).

Wskazówki i strategie rozwoju kompetencji twardych

Aby efektywnie rozwijać kompetencje twarde, warto zastosować kilka skutecznych strategii, zwłaszcza:

  • kształcenie formalne – podjęcie nauki na studiach lub w specjalistycznej szkole; można nabyć solidne podstawy związane z określoną kompetencją twardą;
  • szkolenia i kursy – biorąc udział w szkoleniach, warsztatach i kursach, można zdobyć nowe umiejętności i aktualizować istniejącą wiedzę;
  • doświadczenie praktyczne – stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce poprzez praktyki, staże, udział w różnego rodzaju projektach czy wolontariat pomaga rozwijać umiejętności twarde w praktyce;
  • samokształcenie – rozwijać kompetencje twarde można też we własnym zakresie, wykorzystując choćby dostępne materiały edukacyjne, podręczniki, kursy online i artykuły branżowe.

Kompetencje miękkie – czym są i jak je rozpoznać?

Drugim rodzajem kompetencji posiadanych przez każdego człowieka są kompetencje miękkie. Co to znaczy kompetencje miękkie? Obejmują one szereg umiejętności interpersonalnych, społecznych i emocjonalnych, które są niezbędne do skutecznego funkcjonowania w środowisku pracy. Oto kilka przykładów kompetencji miękkich:

  • komunikatywność – umiejętność efektywnego przekazywania informacji zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej;
  • zdolności przywódcze – umiejętność motywowania innych i kierowania nimi. Dotyczy m.in. zarządzania zespołem, delegowania zadań, rozwiązywania problemów i podejmowania strategicznych decyzji;
  • umiejętność pracy zespołowej – zdolność do efektywnej współpracy z innymi członkami zespołu;
  • elastyczność – zdolność do adaptacji do zmieniających się warunków, sytuacji i wymagań;
  • empatia – umiejętność zrozumienia i odczuwania emocji innych ludzi;
  • umiejętność zarządzania czasem – obejmuje efektywne planowanie, organizację i zarządzanie czasem;
  • kreatywność – umiejętność wymyślania ciekawych pomysłów, myślenia poza schematami i znajdowania innowacyjnych rozwiązań;
  • umiejętność radzenia sobie ze stresem – zdolność do zarządzania stresem i presją w miejscu pracy.

Warto podkreślić, że w każdym zawodzie będą brane pod uwagę inne kompetencje miękkie. Te najbardziej pożądane zależą od zajmowanego stanowiska i charakteru pracy.

Jak rozwijać kompetencje miękkie?

Kompetencje miękkie, podobnie jak i twarde, można rozwijać. Pomocne w tym zakresie mogą okazać się różne szkolenia i kursy, jednak najważniejszy jest samorozwój i samodzielna praca. Chodzi tutaj o zaangażowanie w zdobywanie wiedzy poprzez czytanie książek, specjalistycznych artykułów, słuchanie wartościowych podcastów lub oglądanie wykładów online związanych z kompetencjami miękkimi.

Chcąc rozwinąć swoje kompetencje miękkie, można również skorzystać z doświadczenia i wiedzy mentora. Jednocześnie warto prosić o informację zwrotną od innych osób na temat swojego zachowania i umiejętności miękkich. Można to robić poprzez regularne rozmowy z przełożonymi, współpracownikami, klientami lub poprzez korzystanie z narzędzi takich jak ankiety.

Wpływ kompetencji miękkich i twardych na karierę zawodową

Posiadanie kompetencji zarówno twardych, jak i miękkich ma niebagatelny wpływ na karierę zawodową. Kompetencje twarde takie jak specjalistyczna wiedza czy różnego rodzaju umiejętności są niezbędne tak naprawdę w każdej branży i stanowią solidne podstawy do wykonywania konkretnych zadań. Z kolei kompetencje miękkie umożliwiają choćby budowanie pozytywnych relacji z innymi, efektywne zarządzanie zespołem, skuteczne planowanie harmonogramu pracy czy komunikację z innymi ludźmi. Kombinacja tych dwóch rodzajów kompetencji daje kompleksowy zestaw umiejętności, które zapewniają rozwój kariery zawodowej i mogą przynieść sukces.

Dołącz do nas!
Dołącz do nas! Zapisz się online.

Nie zwlekaj! Zapisz się na studia online tylko w 3 minuty!

Zadzwoń do nas:

+48 18 44 99 100

lub podaj nam swój numer telefonu, a skontaktujemy się z Tobą w dogodnym dla Ciebie momencie.

Wybierz dogodną porę:

Wyślij formularz, a zadzwonimy do Ciebie!
Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z polityką prywatności i klauzulą informacyjną RODO.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z polityką prywatności i klauzulą informacyjną RODO.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.