Zapraszamy do składania aplikacji na semestr zimowy 2024/2025.

PROCES REKRUTACJI
Komunikacja w biznesie

Komunikacja w biznesie – jak być skutecznym w przekazywaniu informacji?

Oceń ten wpis:
(0.0)

Nie da się osiągnąć sukcesu w biznesie bez skutecznej komunikacji. Zdolność do precyzyjnego i efektywnego przekazywania informacji ma decydujący wpływ na funkcjonowanie organizacji oraz relacje z klientami, współpracownikami i partnerami biznesowymi. A czym właściwie jest skuteczna komunikacja w biznesie? Jak się okazuje, wymaga nie tylko umiejętności przekazywania informacji, ale także aktywnego słuchania i dostosowania się do odbiorców. W dalszej części artykułu omówimy kluczowe aspekty skutecznej komunikacji w kontekście biznesowym. Przedstawimy także kilka praktycznych wskazówek, jak poprawić umiejętności komunikacyjne w środowisku biznesowym.

Skuteczna komunikacja w biznesie – definicja

Na początku wyjaśnijmy sobie, jak należy rozumieć termin komunikacji w biznesie. Niektórym wydaje się bowiem, że chodzi tutaj o używanie niezrozumiałego dla osób spoza środowiska żargonu, ale nic bardziej mylnego. Komunikacja w biznesie to złożone pojęcie, pod którym kryje się cały sposób komunikacji w miejscu pracy.

Mianem komunikacji w biznesie określa się proces przekazywania informacji, idei, celów i wartości w sposób, który pozwala osiągać zamierzone cele komunikacyjne, budować trwałe relacje oraz wspierać dążenie do określonych celów biznesowych. W tym kontekście skuteczność należy rozumieć nie tylko jako umiejętne przekazywanie treści, ale także zrozumienie, zaangażowanie odbiorców oraz osiąganie spodziewanych rezultatów.

Prowadząc skuteczną komunikację w biznesie, można bardzo wiele osiągnąć, a nawet dojść na sam szczyt. Z kolei brak umiejętnej i klarownej komunikacji to praktycznie skazanie firmy na porażkę i to już na starcie.

Dlaczego efektywna komunikacja w biznesie jest taka ważna?

Aby lepiej zrozumieć znaczenie dobrej komunikacji w biznesie, wyobraź sobie teraz, że jesteś kapitanem statku i próbujesz poprowadzić swoją załogę do celu. Nie masz jednak dostępu do mapy czy kompasu ani żadnych narzędzi elektronicznych typu telefon czy radio, dlatego musisz komunikować się z członkami załogi, krzycząc z mostka kapitańskiego. Jeśli będziesz wypowiadać polecenia zbyt cicho, będzie wiać mocny wiatr lub wystąpią inne zakłócenia, Twoja załoga pomimo szczerych chęci może nie zrozumieć przekazu i podjąć złe decyzje, które w najgorszym przypadku mogą doprowadzić nawet do katastrofy.

Podobnie jest w biznesie. Skuteczna komunikacja jest jak dobra mapa i radio. Kiedy pracownicy, klienci i partnerzy biznesowi wiedzą, co mają robić, jakie są plany oraz cele i co jest priorytetem, wszyscy podążają we właściwym kierunku. Kiedy komunikacja jest wyraźna i jasna, można uniknąć niepotrzebnych błędów i nieporozumień. Oprócz mówienia ważne jest jednak także słuchanie – brak zrozumienia potrzeb innych może skutkować podjęciem niewłaściwych decyzji lub niewykorzystaniem pojawiających się szans.

Komunikacja w biznesie – rodzaje

W biznesie istnieje wiele rodzajów komunikacji, które służą różnym celom. Oto kilka z nich:

  • komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna – wewnętrzna to np. pomiędzy różnymi poziomami hierarchii w organizacji (między pracownikami a kierownictwem), ale też między osobami na tym samym poziomie hierarchii (między członkami zespołu). Z kolei komunikacja zewnętrzna to np. klient-firma, firma-partnerzy, firma-społeczność;
  • komunikacja formalna i nieformalna – formalna to oficjalna komunikacja oparta na ustalonych strukturach i procedurach, natomiast nieformalna to nieoficjalna komunikacja, która nie jest ustrukturyzowana i często ma charakter towarzyski;
  • komunikacja werbalna i niewerbalna – werbalna to komunikacja słowna, a niewerbalna to komunikacja opierające się na mowie ciała, mimice, gestach, tonie głosu i innych znakach;
  • komunikacja interpersonalna i grupowa – interpersonalna to komunikacja między dwiema osobami, np. w rozmowie twarzą w twarz. Z kolei grupowa to komunikacja w większych grupach, np. spotkania zespołowe;
  • komunikacja asynchroniczna i synchroniczna – synchroniczna to komunikacja, która nie wymaga jednoczesnej obecności obu stron, natomiast asynchroniczna to komunikacja, która zachodzi w czasie rzeczywistym bez konieczności obecności w danym miejscu, np. rozmowy telefoniczne czy wideokonferencje.

Kluczowe aspekty skutecznej komunikacji

Komunikacja w biznesie potrzebna jest tak naprawdę na każdej płaszczyźnie. Pozwala sprawnie kierować zespołem, umożliwia prowadzenie efektywnych negocjacji czy wreszcie zapewnia udaną współpracę z pracownikami i przełożonymi.

Skuteczna komunikacja opiera się na kilku kluczowych aspektach, które razem tworzą solidne fundamenty udanej wymiany informacji. Do najważniejszych należą m.in.:

  • jasność i klarowność – przekazując informacje, powinno się używać prostego i zrozumiałego dla wszystkich języka;
  • dostosowywanie do odbiorcy – styl komunikacji należy dostosować do charakteru i potrzeb rozmówcy;
  • aktywne słuchanie – warto uważnie słuchać rozmówcy, spróbować zrozumieć jego perspektywę i adekwatnie do niej odpowiadać;
  • uwzględnianie emocji – rozpoznawanie i wyrażanie uczuć w odpowiedni sposób pomaga budować zaufanie i lepsze relacje;
  • korzystanie z różnych kanałów komunikacji – warto dostosowywać kanał do przekazu, zależnie od kontekstu i treści;
  • otwartość na pytania i opinie – należy wykazywać gotowość do odpowiadania na pytania i słuchać opinii innych, gdyż pokazuje to otwartość i zaangażowanie w rozmowę.

Skuteczne narzędzia komunikacyjne w biznesie

W biznesie dostępnych jest wiele narzędzi komunikacyjnych, które pomagają w skutecznej wymianie informacji i budowaniu stabilnych relacji. Jedne z popularniejszych to:

  • e-mail;
  • telefon;
  • wideokonferencje;
  • komunikatory internetowe;
  • portale społecznościowe;
  • prezentacje multimedialne;
  • blogi;
  • newslettery;
  • podcasty;
  • formularze;
  • ankiety online;
  • wirtualna rzeczywistość;
  • narzędzia do transmisji na żywo;
  • interaktywne platformy.

Nie zapominajmy również o powszechnie dostępnej i sprawdzonej metodzie komunikacji, jaką są spotkania twarzą w twarz. Bezpośrednie rozmowy, zarówno indywidualne, jak i spotkania grupowe, otwierają przed nami szereg możliwości, jeśli chodzi o skuteczną komunikację firmy.

Top 5 zasad skutecznej komunikacji w biznesie

Przedstawiamy 5 zasad, które powinny pomóc lepiej się komunikować w pracy.

1. Wykorzystuj zmysły podczas dyskusji.

Opisuj swojemu rozmówcy to, co widzisz (np. postępy pracy lub ich brak) i słyszysz (np. nieścisłości w wypowiedzi).

2. Uwzględniaj emocje.

Rozumienie emocji, zarówno swoich, jak i innych, jest kluczowe. Umiejętne wyrażanie i kontrolowanie emocji pozwala na budowanie lepszych relacji. Nigdy nie pozwól, by podczas rozmów emocje brały górę.

3. Kontroluj mowę ciała i ton głosu.

Sposób mówienia i zachowanie ciała mogą przekazywać wiele informacji. Zawsze upewnij się, że twój ton i mowa ciała są zgodne z tym, co mówisz.

4. Komunikuj się otwarcie i szczerze.

Unikaj ukrywania informacji czy manipulowania, ponieważ to może zaszkodzić zaufaniu.

5. Przygotowuj się do rozmowy.

Zanim przystąpisz do komunikacji, określ cel, jaki chcesz osiągnąć. Przemyśl też, jakie kluczowe punkty chcesz przekazać.

Dołącz do nas!
Dołącz do nas! Zapisz się online.

Nie zwlekaj! Zapisz się na studia online tylko w 3 minuty!

Zadzwoń do nas:

+48 18 44 99 100

lub podaj nam swój numer telefonu, a skontaktujemy się z Tobą w dogodnym dla Ciebie momencie.

Wybierz dogodną porę:

Wyślij formularz, a zadzwonimy do Ciebie!
Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z polityką prywatności i klauzulą informacyjną RODO.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z polityką prywatności i klauzulą informacyjną RODO.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.