Zapraszamy do składania aplikacji na semestr zimowy 2024/2025.

PROCES REKRUTACJI
jak zarządzać sobą w czasie

To Ci się przyda podczas studiów – jak zarządzać sobą w czasie?

Oceń ten wpis:
(0.0)

Zarządzanie czasem to pojęcie bardzo uproszczone, bo trudno zarządzać czymś, na co w ogóle nie mamy wpływu. Bardziej zasadnym określeniem jest zarządzanie sobą w czasie, czyli kontrolowanie własnych zachowań i działań osadzonych w czasie. Dzięki temu można osiągać wyznaczone cele. Zarządzanie sobą w czasie to umiejętność, która bez wątpienia przyda Ci się podczas studiowania.

Czym jest i na czym polega zarządzanie sobą w czasie?

Zarządzanie sobą w czasie jest umiejętnością planowania zadań i celów krótkoterminowych, obejmujących dany dzień. Jest to również umiejętność utrzymania równowagi między nauką a życiem osobistym. Czy to proste zadanie? Oczywiście, że nie szczególnie jak do tej pory mieliśmy skłonności do prokrastynacji, czyli odkładania pracy i nauki na później. Zarządzanie sobą w czasie jest ważne, gdyż dzięki temu jesteśmy w stanie osiągać cele, co więcej na koniec dnia odczuwamy satysfakcję i zadowolenie z siebie, co z kolei pozytywnie wpływa na nasze poczucie własnej wartości, a także wyniki.

Podstawowe błędy, które potrafią całkowicie zrujnować dzień

Wiele osób narzeka na brak czasu, jednak prawda jest taka, że mamy go całkiem sporo. Głównym problemem jest to, że nie potrafimy w odpowiedni sposób z niego korzystać. Z pewnością każdy z nas miał w swoim życiu takie dni, które spisał na straty. Choć nie ma nic złego w tym, żeby przeznaczyć kilka dni na odpoczynek, to nie zawsze taka jest nasza intencja. Jeśli mamy poczucie, że czas gdzieś nam umyka, najprawdopodobniej popełniamy jeden z poniższych błędów.

  • Brak planowania – bez planu nie będziemy w stanie osiągnąć celu, to całkowicie zrozumiałe. To dlatego każdy dzień warto zacząć od zaplanowania zadań do wykonania, ustalając priorytety.
  • Zła organizacja – jeśli działamy spontanicznie, najprawdopodobniej zakończymy dzień z poczuciem, że brakuje nam czasu.
  • Brak umiejętności podejmowania decyzji na czas.
  • Tracenie czasu przez tzw. rozpraszacze – przeglądanie mediów społecznościowych czy robienie zakupów online w czasie, który powinniśmy przeznaczyć na pracę, nie jest najlepszym pomysłem.

Co zrobić, aby mieć więcej czasu?

Jest kilka zasadniczych elementów, które mogą pomóc w lepszym zarządzaniu sobą w czasie.

  • Planowanie – po pierwsze, ważne jest planowanie. Stworzenie dobrego planu to połowa sukcesu, dzięki temu będziemy w stanie dużo lepiej wykorzystać czas na naukę. Podczas planowania warto uwzględnić terminy zajęć na studiach, egzaminów i innych istotnych wydarzeń. W ten sposób można lepiej zorganizować czas i uniknąć niespodzianek. Do tego celu można wykorzystać aplikacje do zarządzania czasem lub zwykły papierowy kalendarz.
  • Priorytety – kolejna bardzo ważna rzecz to ustalenie priorytetów. Najpierw trzeba ustalić najważniejsze zadania, dzięki temu można skoncentrować się na nich w pierwszej kolejności. Priorytetyzacja zadań to dobry sposób na większe skupienie na kluczowych obszarach życia.
  • Planowanie dzienne/tygodniowe – planowanie roku czy całego semestru może być obciążające i zniechęcające, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie rozbicie zadań na dni lub tygodnie. Najlepiej ustalać sobie cele rano lub wieczorem poprzedniego dnia. W ten sposób będziemy w stanie lepiej dostosować się do bieżących wydarzeń i uniknąć przekraczania terminów.
  • Ustalenie celów krótko- i długoterminowych – określenie celów krótko- i długoterminowych pomoże utrzymać motywację i pracować nad osiągnięciem sukcesów bardziej świadomie.
  • Eliminowanie rozpraszaczy – podczas pracy/nauki należy skupić się na celu i wyznaczonych zadaniach. W tym celu warto wyeliminować rozpraszacze, które sprawiają, że czas przelatuje nam przez palce. Ograniczając przeglądanie mediów społecznościowych, oglądanie telewizji, wykonywania obowiązków domowych podczas pracy/nauki można zyskać więcej czasu.
  • Planowanie odpoczynku – odpoczynek to bardzo ważny element zarówno w przypadku intensywnej nauki, jak i pracy. Planując dni wolne od obowiązków, będziemy w stanie uczyć się/pracować dużo efektywniej.

Jak odczarować planowanie?

Zarządzanie sobą w czasie w dużej mierze polega na planowaniu i ustalaniu priorytetów. Wiele przeciwników życia zgodnie z kalendarzem uważa, że w ten sposób stajemy się niewolnikami samych siebie. Planowanie nie powinno być przeszkodą w drodze do rozwoju, wręcz przeciwnie. Jeśli dobrze zaplanujemy dzień, zostanie nam jeszcze sporo czasu na odpoczynek. Gdy na początku dnia będziemy wiedzieć, jakie zadania czekają nas w ciągu dnia, będziemy w stanie lepiej zmobilizować się do tego, aby je zrealizować.

Dlaczego warto zacząć zarządzać sobą w czasie?

Zarządzanie sobą w czasie jest pomocne w osiąganiu celów i osiąganiu sukcesu. Mając większą kontrolę nad sobą, jesteśmy w stanie bardziej efektywnie pracować i uczyć się, co przekłada się na większe zadowolenie z siebie. Dlaczego warto zacząć zarządzać sobą w czasie? Wprowadzenie dobrych nawyków oraz bardziej świadome planowanie dnia, pozwala na:

  • osiąganie lepszych wyników w nauce/pracy,
  • wzrost zadowolenia z samego siebie,
  • budowanie poczucia własnej wartości,
  • rozwój samodyscypliny,
  • osiąganie zamierzonych celów.

Jak nauczyć się zarządzać czasem? Techniki pomocne w lepszym zarządzaniu sobą w czasie.

Istnieje wiele technik, które są w stanie pomóc w lepszym zarządzaniu sobą w czasie. Dobrym sposobem na lepszą organizację czasu może okazać się skorzystanie z metody Pomodoro. To podział czasu na 25-minutowe okresy intensywnej pracy/nauki z krótkimi 5-minutowymi przerwami. W ten sposób można utrzymać większe skupienie i poprawić produktywność.

Podczas planowania czasu warto wziąć pod uwagę także regułę 60/40, która mówi o tym, że należy zaplanować jedyne 60% z dostępnego czasu. Pozostałe 40% trzeba przeznaczyć na nieprzewidziane scenariusze, czyli sytuacje, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć.

Technika zarządzania czasem nie może być skomplikowana, korzystanie z niej powinno być łatwe i przyjemne. Niekiedy wystarczy papierowy kalendarz, w którym będziemy zapisywać swoje plany na bieżący dzień.

Umiejętność zarządzania sobą w czasie jest bardzo przydatna i przydaje się nie tylko na studiach, ale także w pracy i w życiu prywatnym. Dzięki temu będziemy osiągać cele, co bez wątpienia przełoży się na nasze zadowolenie z życia.

Czytaj też: Narzędzia do zarządzania czasem – jak efektywnie planować swoje obowiązki?

Dołącz do nas!
Dołącz do nas! Zapisz się online.

Nie zwlekaj! Zapisz się na studia online tylko w 3 minuty!

Zadzwoń do nas:

+48 18 44 99 100

lub podaj nam swój numer telefonu, a skontaktujemy się z Tobą w dogodnym dla Ciebie momencie.

Wybierz dogodną porę:

Wyślij formularz, a zadzwonimy do Ciebie!
Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z polityką prywatności i klauzulą informacyjną RODO.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z polityką prywatności i klauzulą informacyjną RODO.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.