Specjalista HR – brzmi genialnie prawda? Tylko, czy za tym modnie brzmiącym nazewnictwem stoją pasjonująca praca, możliwości rozwoju, potrzeby rynku i dobre wynagrodzenie? Zobacz, czym zajmuje się specjalista HR i jakie kwalifikacje są niezbędne do pełnienia obowiązków na tym stanowisku.
Czym się zajmuje specjalista HR?
Kto to taki i dlaczego pełni tak ważną funkcję w każdej większej firmie? Pod nazwą specjalista ds. HR kryją się wielowymiarowe działania związane z zarządzaniem kapitałem ludzkim. Zarządzanie zasobami ludzkimi w danej organizacji obejmuje nie tylko pozyskiwanie nowych, rokujących pracowników i ich selekcję. To również sprawowanie kontroli nad nimi i zarządzanie talentami w celu zwiększenia ich potencjału i wartości dla firmy. Być może wyjaśnienie to brzmi dość ogólnikowo. Warto pójść o krok dalej i poznać szczegółowy opis stanowiska specjalisty ds. HR.
Specjalista HR – obowiązki i zadania
Osoba zatrudniona w firmie na stanowisku specjalisty HR to pracownik działu human resources (z ang. zasoby ludzkie). Najprościej mówiąc, jest to persona odpowiedzialna za kapitał firmy, w tym przypadku ludzi. Działania specjalisty ds. HR obejmują całą ścieżkę zawodową pracownika w danej firmie. To zarządzanie ludźmi i ich zasobami w organizacji. Zobacz, jakie zadania najczęściej wchodzą w obszar działań specjalisty HR.
To właśnie osoba pracująca na tym stanowisku jest zazwyczaj odpowiedzialna za zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Specjalista HR trzyma pieczę nad wszelkimi sprawami administracyjnymi firmy. Jego umiejętności ciągle ewoluują. Nowoczesny specjalista ds. HR jest otwarty na nowinki techniczne i gotowy do wdrożenia nowych narzędzi cyfrowych w codzienny system działań. Ale uwaga! Warto zaznaczyć, że HR specjalista bardzo często pracuje jedynie w obszarze swojej specjalizacji. Wcale nie musi więc wykonywać wszystkich podanych wyżej obowiązków. Na rynku pojawiają się bardzo zróżnicowane oferty o pracę na stanowisko specjalisty HR. Zakres obowiązków widniejący w ogłoszeniu jest ustalany w zależności od potrzeb firmy i dominującego obszaru zadań. Na przykład firma może poszukiwać specjalisty HR z zakresu zarządzania procesami rekrutacyjnymi albo pracownika dbającego o płynną komunikację, integrację i wewnętrzne stosunki w firmie.
Specjalista HR – wymagania, studia, kursy, certyfikaty
Ścieżka kariery w branży HR może być naprawdę różna. Przedstawicielem działu HR w firmie jest najczęściej absolwent studiów wyższych kierunku zarządzanie lub psychologia. Stanowisko specjalisty HR w firmie może również obejmować osoba, która ukończyła studia magisterskie na innym kierunku humanistycznym lub społecznym, a swoje umiejętności uzupełniła studiami podyplomowymi z zakresu zarządzania. Nierzadko w działach HR można również spotkać magistra nauk humanistycznych z ukończonym kursem online z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi.
Jakie umiejętności powinien mieć specjalista ds HR?
Branża HR to coś o wiele więcej niż wiedza poparta odpowiednimi dyplomami i certyfikatami. Wbrew pozorom skończony kierunek studiów lub kurs mogą nie być wystarczające do wykonywania obowiązków i zadań na omawianym stanowisku. Predyspozycje osobowościowe oraz wysoko rozwinięte kompetencje społeczne to klucz do sukcesu w tej pracy. Wiele osób odważyłoby się nawet stwierdzić, że do pracy w branży HR niezbędne jest posiadanie zarówno umiejętności zawodowych, jak i predyspozycji osobowościowych. O jakich cechach mowa?
- komunikatywność;
- umiejętność aktywnego słuchania i obserwacji;
- tolerancyjność, postawa wolna od stereotypów i uprzedzeń;
- bezkonfliktowość;
- uprzejmość, empatia, otwartość na potrzeby innych;
- łatwość nawiązywania relacji, umiejętność pracy w zespole;
- umiejętność negocjacji, prowadzenia interwencji i rozwiązywania konfliktów;
- asertywność (umiejętność wyrażania swoich myśli i emocji z zachowaniem własnych granic i jednoczesnym poszanowaniem granic pracowników);
- bezstronność, obiektywizm, zdecydowanie;
- odporność na sytuacje stresujące;
- samodzielność, pewność siebie, umiejętność planowania i organizacji działań.
Większość z tych umiejętności jest bezpośrednio związana z inteligencją emocjonalną, zwaną również świadomością emocjonalną. Wiesz, że ten rodzaj inteligencji kształtuje się w człowieku już od pierwszych lat życia? To właśnie świadomość emocjonalna odpowiada za umiejętność rozumienia, nazywania i okazywania swoich emocji. Co więcej, to dzięki niej człowiek potrafi wyłapać stany emocjonalne drugiej osoby, nazwać je i odpowiednio się do nich odnieść. Im bardziej mamy rozwiniętą inteligencję emocjonalną, tym bardziej potrafimy zarządzać swoimi emocjami i rozumieć emocje innych. Czy nie tak właśnie powinna się kreślić sylwetka dobrego specjalisty HR?
Czy to się opłaca, a więc ile zarabia specjalista HR?
Jakie wynagrodzenie czeka na młodszego specjalistę ds HR? Zarobki na tym stanowisku są uzależnione od doświadczenia, a także ilości obowiązków i zadań powierzonych pracownikowi. Nie bez znaczenia jest także ilość pracowników w firmie. Młodszy specjalista ds HR, a więc Junior HR Specialist może ubiegać się o wynagrodzenie wynoszące około 4420 - 4710 zł brutto miesięcznie. Na kwotę 6280 zł brutto lub więcej może liczyć Senior HR Specialist, a więc ekspert pracujący czynnie w zawodzie przynajmniej od 10 lat. Pamiętajmy jednak, że wszystkie powyższe kwoty są orientacyjne i podane ogólnikowo.
Jak zostać specjalistą HR? Praca na tym stanowisku wymaga utrzymania harmonii pomiędzy interesami pracownika, a pracodawcy. W praktyce to naprawdę trudne zadanie, które wymaga aktywnego udziału w całym funkcjonowaniu firmy. Umiejętności zawodowe zdobyte w toku studiów na kierunku zarządzanie w połączeniu z wysoko rozwiniętymi kompetencjami społecznymi i osobowościowymi z pewnością przyczynią się do prawidłowego kreowania wizerunku marki.