W obecnych czasach sztuczna inteligencja (AI) jest coraz bardziej powszechna i korzystamy z niej częściej, niż nam się wydaje. Uruchomienie i oddanie do powszechnego użytku chatu GTP bez wątpienia było kamieniem milowym, który sprawił, że świat zaczął się zmieniać. Czy rozwój sztucznej inteligencji jest zagrożeniem czy szansą i jak ma się do tego edukacja?
Sztuczna inteligencja AI i chat GPT – co to?
AI, tj. sztuczna inteligencja, to termin określający systemy komputerowe zdolne do wykonywania złożonych zadań, które wymagają inteligencji i ludzkiego myślenia. AI wykorzystuje różnego rodzaju techniki, takie jak sieci neuronowe, uczenie maszynowe czy przetwarzanie języka prawdziwego. Krokiem milowym w rozwoju sztucznej inteligencji jest Chat GPT opracowany przez laboratorium badawcze OpenAI. Jest to narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które korzysta z algorytmów uczenia maszynowego, aby przetwarzać i generować teksty na podstawie kontekstu. Chat GPT potrafi udzielać sensownych odpowiedzi na różnorodne pytania, a także rozwiązywać złożone zadania. Z algorytmem można rozmawiać w wielu różnych językach, w tym w języku polskim. Co ciekawe korzysta on także z wiedzy pozyskanej z internetu. Odkąd Chat GPT został oddany do powszechnego użytku, skorzystało z niego ponad milion użytkowników. Bardzo chętnie jest wykorzystywany także przez uczniów i studentów, dla których niejednokrotnie stał się wsparciem podczas pisania prac domowych, prac semestralnych czy naukowych.
Zalety wykorzystania AI w edukacji
Chociaż wiele osób obawia się rozwoju sztucznej inteligencji i widzi w niej zagrożenie, prawda jest taka, że może ona przynieść naprawdę wiele korzyści, szczególnie w kontekście nowoczesnego podejścia do nauczania. Jakie są zalety wykorzystania AI w edukacji?
- Personalizacja metody nauczania – jedną z większych zalet wykorzystania AI w edukacji jest możliwość dostosowania materiałów dydaktycznych do indywidualnych potrzeb ucznia. Chat GPT jest w stanie dostarczyć spersonalizowany, efektywny program nauczania krok po kroku, uwzględniając poziom wiedzy ucznia.
- Dostępność i elastyczność – dzięki platformom online z zastosowaniem AI, nauka może być bardziej dostępna dla osób z różnych części świata, o różnym poziomie umiejętności i w różnym wieku. W tym wypadku bariery czasowe czy geograficzne nie mają żadnego znaczenia.
- Nowatorskie metody nauczania – Chat GPT może być wykorzystany do tworzenia interaktywnych, angażujących lekcji, które uczą poprzez dialog.
Chat GPT może okazać się bardzo pomocnym narzędziem podczas nauki, chociaż trzeba wiedzieć, w jaki sposób z niego korzystać. Jest doskonałym wsparciem podczas nauki każdego przedmiotu, gdyż jest w stanie zarówno wytłumaczyć krok po kroku, jak rozwiązać dane zadanie matematyczne, jak i przygotować plan wypracowania. Może udzielić także informacji na dowolny temat.
Wady wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji
- Brak kontroli nad treściami – jednym z głównych zagrożeń związanych z wykorzystaniem chatu GPT jako wsparcia w edukacji jest brak kontroli nad generowanymi treściami. Niestety chat GPT może wprowadzać w błąd i generować nieprawdziwe informacje, dlatego istnieje ryzyko, że uczniowie będą na nie narażeni, co może negatywnie wpłynąć na ich rozwój i wiedzę.
- Mniejsza interakcja społeczna – wprowadzenie AI do procesu nauczania może przyczyniać się do znaczącego ograniczenia interakcji międzyludzkich, co stanowi bardzo istotny element rozwoju zarówno społecznego, jak i emocjonalnego uczniów. Już teraz obserwuje się dużą zależność ludzi od technologii, co może sprawić, że będą mieć oni trudności w komunikacji.
- Nierówności w dostępie – chociaż sztuczna inteligencja jest obecnie narzędziem ogólnodostępnym i ma na celu zmniejszenie nierówności w edukacji, to niestety może pogłębić już istniejące różnice. Osoby, które mają ograniczony dostęp do komputera i Internetu, będą wykluczone z korzystania z nowoczesnych metod nauczania.
Czy warto wykorzystywać sztuczną inteligencję podczas nauki?
Chat GPT i AI niosą ze sobą zarówno korzyści, jak i zagrożenia, dlatego najważniejsze jest to, aby wykorzystanie technologii było zrównoważone i świadome. Aby móc wykorzystać potencjał nowoczesnej technologii, warto wprowadzić odpowiednie mechanizmy kontroli i nadzoru, co już się dzieje. Nauczyciele i wykładowcy na uczelniach wyższych monitorują prace naukowe, aby wyeliminować udział chatu GPT w ich tworzeniu. Co więcej, warto szkolić zarówno nauczycieli, wykładowców, jak i uczniów w obszarze korzystania z technologii AI, aby mogli świadomie z nich korzystać.
Świat nie zwalnia, dlatego nie warto traktować AI wyłącznie jako zagrożenia. Odpowiedzialne wykorzystanie sztucznej inteligencji może być pomocne w poprawie jakości nauczania, a także zwiększeniu dostępności edukacji. Warto przygotować nowe pokolenia na wymagania, jakie będzie im stawiał współczesny świat.